در بیستمین روز از برگزاری آنلاین کنگره بین المللی امام سجاد (علیه السلام) پنجمین پیش نشست یازدهمین کنگره بین المللی بزرگداشت امام سجاد«علیه السلام» پیش از ظهر امروز (11شهریور) با موضوع «بهداشت و سلامت روان از منظر ادعیه امام سجاد علیه السلام» در مجتمع آموزش عالی فقه در استان قم برگزار شد.

توحیدی و خدامحور امام سجاد «علیه السلام» به موضوع بهداشت و سلامت جسم

در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین «حنیف طاهری» از محققان کشور افغانستان و استاد جامعه المصطفی العالمیه ضمن تبیین دیدگاه حضرت سید الساجدین«علیه السلام» درباره سلامت جسم انسان که در ادعیه مبارک صحیفه به آن اشاره شده، خاطرنشان کرد: آنچه از فرازهای مختلف صحیفه برمی آید این است که حضرت زین العابدین علیه السلام، نگاهی توحیدی و خدامحور، به موضوع بهداشت و سلامت جسم دارند و آن را نعمت خداوندی دانسته و خطاب به پروردگار می‌فرمایند: همه مردم شاهدند که سلامت و عافیت را باید از تو درخواست کرد.

یادآوری نگاه توحیدی در دعای چهل و هشتم

این نگاه، نگاهی است که سلامت و عافیت را تفضل الهی می داند. همچنان که در فرازی از دعای چهل و هشتم صحیفه میفرمایند: بارالها! طعم و مزه عافیت و سلامت را تا لحظه‌ای که من در این دنیا قرار دارم به من بچشان. یعنی حضرت نگاه توحیدی به این موضوع را یادآور می شوند.

سپاسگذاری از نعمت سلامت 

موضوع دیگری که در نگاه ایشان نسبت به سلامت وجود دارد آن است که همچنان که باید این نعمت را از خداوند متعال درخواست کرد، در مقابل این نعمت نیز باید از پروردگار سپاسگزار بود. انسان هنگامی که از این نعمت برخوردار است کمتر به آن توجه دارد. مانند ماهی ای که تا وقتی در آب است، قدر نعمت آب را نمی داند وقتی از آن بیرون افتاد جایگاه آب برایش مشخص می‌شود. امروز و در این شرایط سختِ بیماری کرونا، که در این دو سال شاهد آن بودیم و عزیزان بسیاری را به دلیل همین بیماری از دست دادیم. آیا کسانی که از نعمت سلامت برخوردار بوده و هستند، کسانی که در بستر بیماری قرار نگرفتند، نباید شاکر باشند و خداوند را سپاس گفته و شکرگزار باشند؟

نمونه های سپاسگذاری امام سجاد «علیه السلام» در دعاهای مختلف صحیفه سجادیه:

1: دعای پانزدهم:

حضرت در فرازی از دعای ۱۵ صحیفه می فرمایند:  «پروردگارا تو را بر سلامت و تندرستی که تاکنون از آن برخوردار بوده ام سپاس می‌گویم» این از جمله آموزه ها و درس های کاملا مشهودی است که درباره نعمت تندرستی و سلامتی، می توان از صحیفه گرفت.

2: دعای چهاردهم:

وی با اشاره به دعای چهاردهم صحیفه سجادیه گفت: در فرازی از این دعا آمده است: «خدایا! حلاوت و شیرینی عافیت و سلامت را در کام من پدیدار گردان» این نگاه توحیدمحورانه حضرت در باب سلامت بسیار عجیب است. همچنان که در فراز اول دعای بیست و سوم نیز بحث سلامت جسم را در سطحی بسیار گسترده تر و بسیار فراتر مورد توجه قرار می دهد.

3: دعای بیست و سوم :

این فراز از دعای بیست و سوم صحیفه مبارک سجادیه، بیانگر این نکته است که ما باید چه میزان در مقوله سلامت از نگاه تقلیل گرایانه امروز، حتی در حوزه بهداشت و سلامت جسم عبور کرد و آن را در سطحی وسیع تر و ابعادی بسیار گسترده تر ببینیم و بررسی کنیم. آنجا که حضرت می فرمایند:  «خدایا! ما را با عافیتت بی‌نیاز فرما! با عافیت و تندرستی ات، بر ما تصدق کن! عافیت و تندرستی را بر ما ببخش و بین ما و عافیت در دنیا و آخرت جدایی مینداز!!»  این تعابیر بسیار عمیق و جامعی است که نشان می دهد این مسئله هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ اجتماعی مورد توجه حضرت قرار گرفته است.

اهمیت توجه به سلامت و بهداشت روح

اگر سلامت در ابعاد و موضوعات مختلف مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد بهداشت و سلامت روحی و روانی نیز بیش از این مورد اهتمام خواهد بود و جامعه‌ای که در ابعاد مختلف از سلامت و تندرستی برخوردار است، شاهد خلاقیت، شادابی، پیشرفت و… خواهد بود.

اهمیت آراستگی ظاهری در ادعیه صحیفه سجادیه

نکته دیگری که در خلال این ادعیه به آن اشاره شده آراستگی ظاهری انسان است که بسیاری به آن توجه نمی کنند. در حالی که این موضوع با مسائل درونی و روانی انسان مرتبط است. امروز این فرضیه که ظاهر آراسته و بسامان انسان،  نشان از سلامت درونی او دارد به اثبات رسیده است. فردی که به لحاظ ظاهری آراسته  نیست از سلامت جسم نیز برخوردار نیست.

در اهمیت طهارت و آراستگی ظاهری

فردی که به سلامت ظاهر و جسم بها می‌دهد باید به آراستگی ظاهری نیز توجه داشته باشد. روایت پیامبر(ص) که در آن اهمیت طهارت و آراستگی ظاهری را بیان می فرمایند «النظافة من الایمان» نیز در همین راستا مورد توجه قرار می گیرد. حضرت سجاد علیه السلام در صحیفه اشاره می فرمایند که برای اصلاح و آراستگی ظاهری، تمسک و بهره مندی از قرآن را باید مد نظر داشت. اما این که چه ارتباط و چه نسبتی میان آراستگی ظاهر با قرآن وجود دارد؟ زمانی مشخص می‌شود که بدانیم میان آراستگی های ظاهری و بیماری های روحی و روانی ارتباط وجود دارد.
 باطنی که طهارت ندارد و دچار آلودگی شده مسلما خود را در ظاهر نیز نشان میدهد. بیماری های درونی و روانی در ظاهر انسان اثرگذار خواهد بود. بنابراین این سخن که دل انسان پاک باشد و ظاهر مهم نیست، سخنی موهوم و بی پایه است. حضرت به صراحت  می فرمایند: «خدایا به واسطه قرآن، ظاهر ما را اصلاح فرما.» مابرای داشتن ظاهری بسامان و شایسته ابتدا باید درون مان را با قرآن اصلاح کنیم. امروز ثابت شده افرادی که در ظاهر خود را ناآراسته و نابهنجار نشان می دهند، در درون نیز دچار نابسامانی و ناآرامی هستند و آن ناآرامی درونی است که باعث نابسامانی ظاهری آنها می شود.
****

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید