جلسه پنجم هیئت مرکز تخصصی صحیفه سجادیه به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) جمعه شب 1 بهمن 1400 در محل سالن مرکز تخصصی صحیفه سجادیه قم برگزار گردید.

پنجمین جلسه هیئت مرکز تخصصی صحیفه سجادیه

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین وحیدی به بیان مقام و جایگاه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به عنوان حجت بر زنان و مردان مومن پرداختند. قرائت دعای نوزدهم صحیفه سجادیه و مولودی خوانی نیز از دیگر برنامه های این مراسم بود. در ادامه به ذکر گوشه هایی از بیانات حجت الاسلام وحیدی می پردازیم:

صحبت های حجت الاسلام وحیدی سخنران پنجمین جلسه هیئت 

آیا انسان بهانه ای برای عدم انجام وظایف الهی می تواند داشته باشد؟ خداوند تبارک و تعالی به وسیله ائمه و آیات قرآن راه بیان تمام بهانه ها را بر روی ما انسان ها بسته است.

مثال بارز این مسئله در مورد زندگی امام سجاد (علیه السلام) است. ایشان در زمانی زندگی کرده اند که هیچ وسیله ای برای ترویج زندگی موحدانه ندارند یعنی نه حکومت دارند که به وسیله حکومت بخواهند این کار را انجام دهند، نه می توانند بجگند، نه می توانند جلسات علمی برگزار کنند و نه حتی نمی توانند مناظرات علمی برگزار کنند.

آیا سختی ها می تواند بهانه ای برای عدم انجام وظایف الهی باشد؟

امام سجاد (علیه السلام) با زندگی پر بار خودشون به ما می فهمانند که نه شما چنین بهانه ای ندارید ولو شده با دعا، ولو شده با تقویت ارتباط با خدا، ولو شده با ثبت مباحث خود به صورت دعا یا نوشته و کتاب انسان باید به وظیفه خودش عمل کند.

محور اصلی صحبت های حجت الاسلام وحیدی: مقام و جایگاه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) (حضرت زهرا (سلام الله علیها) حجت را بر همه تمام کردند.)

حضرت زهرا (سلام الله علیها) وجود مبارکی هستند که در روز قیامت این وجود مبارک برای خیلی ها حجت هستند و حجت را برای خیلی ها تمام کردند. سیره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نه فقط بر زنان که بر مردان و زنان عالم حجت هستند و هیچ بهانه ای را از هیچ کسی برای کوناهی کردن در انجام وظیفه باقی نمی گذارند.

مثال های قرآنی در مورد اتمام حجت خداوند بر مردم

(اتمام حجت به این معنی که خداوند همه مواردی که افراد می توانند به عنوان بهانه ای برای بندگی نکردن مطرح کنند را در آیات کلام وحی مثال زده و نمونه هایی از زندگی انبیاء و اولیاء را یادآوری می کند که نشان می دهد با وجود هر نوع سختی و مانعی نیز باز امکان بندگی کردن خداوند وجود دارد.و هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست.)  تمام بهانه هایی که ممکن است فرد بیاورد که به دلیل آن نتوانسته بندگی کند، در آیات قرآن به آن پرداخته شده و بهانه ای باقی نمی ماند. موارد متعددی از این مسئله در قرآن وجود دارد از جمله موارد زیر:

1: داشتن یک همسر بد برای یک خانم «آسیه همسر فرعون (سوره تحریم ایه 11 )»

یعنی یک کسی که مثل زن فرعون باشد. شوهرش بدترین شوهر باشد و انسان در منبع فساد باشد باز هم می تواند انقدر اوج بگیرد.

2: داشتن زن بد (ضرب الله مثلا للذین کفروا امراه نوح امراه لوط زن حضرت نوح زن حضرت لوط) سوره تحریم آیه 10

قرآن می فرماید دو  عبد صالح ما بودند اما زن هایشان به اینها خیانت کردند ولی این بهانه ای نیست که حضرت نوح (علیه السلام) و حضرت لوط (علیه السلام) و امام جواد (علیه السلام) و امام حسن مجتبی (علیه السلام) و … کوتاهی کنند و بگویند زن بدی داشتیم.

3: داشتن فرزند بد قرآن نمونه می آورد حضرت نوح که پسر بدی دارد (سوره نوح)

نمونه پسر زبیر

4: وجود بلاهای بیشمار و آزار رساندن از طرف همه بستگان (نمونه حضرت یوسف)

پله سقوط یا صعود؟

گاهی آنچه را که ما فکر میکنیم این می تواند پله سقوط من باشد، وقتی به داستان ها نگاه می کنیم می بینیم نه تنها پله سقوط نیست بلکه نردبام صعود است

یک بحثی که در مورد حضرت زهرا (سلام الله علیها) است که گفتم خداوند حجت را تمام کرده بر همه این است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) را شما ببینید چه ویژگی هایی دارد و چه مقاماتی دارد اگر خانومی مشکلات خانه را بهانه کند حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگو هستند، اگر کسی بگوید من بچه زیاد داشتم حضرت فاطمه زهرا الگو هستند، اگر کسی بگوید من مریض بودم نتوانستم خدا را عبادت کنم، بندگی کنم، در مسائل سیاسی دخالت کنم، از ولایت دفاع کنم و… حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگو هستند. یعنی حضرت زهرا (سلام الله علیها) به کرات می توانند برای همه الگو باشند و حجت بر خیلی ها باشند و این بی بی دو عالم به جایی میرسند که خداوند وقتی می خواهد از همسران پیامبر صحبت کند یه شرطی می آورد مثال سوره احزاب آیه 32 خدا وقتی میخواهد از همسران پیامبران صحبت کند این طوری صحبت می کند «یا نساء النبی لستم لک احدا من النسا» شما مثل بقیه نیستید جایگاهتون ویژه است اما وقتی اِن می آورد شرط می گذارد «ان اتقیتم » یعنی اگه تقوا داشته باشید.

اگر شما اراده دنیا کردید (ظاهرا دو راه و دو اراده وجود دارد اراده زندگی دنیا اراده بندگی خدا)

1:اراده دنیا :من اصل را میگذارم بر اینکه به دنیا برسم به خدا رسیدم رسیدم نرسیدمم نرسیدم

2:اراده خدا :چیه یعنی من اصل رو گذاشتم که بندگی خدا را بکنم دنیا آمد آمد نیامد نیامد.

حضرت زهرا (سلام الله علیها)

ولی حضرت فاطمه چرا حجت می شوند چون خدا وقتی میخواد از حضرت زهرا (سلام الله علیها) دفاع کند می گوید: (انما یرید الله …) اینجا اراده تکوینی خدامیاد وسط . اینجا خداوند حضرت زهرا (سلام الله علیها) را تنها معصومه عالم قرار می دهد دیگر شرط نمیگذارد (انما….) این هر نوع رجس است کوچیکترین بداخلاقی و اشتباهی در زندگی حضرت زهرا وجود ندارد  اتمام حجت میکند خدا با حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، از این جهت حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگو است. خدا وقتی میخواد از حضرت زهرا (سلام الله علیها) حرف بزند میگوید «انا اعطیناک الکوثر.»

برای استفاده کامل از مطالب این جلسه هیئت، می توانید از فایل صوتی هئیت صحیف سجادیه را دانلود نمایید.

 

 

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید